VLOOT IN NOOD

het is ruig weer

Na maanden stil gelegen te hebben kon vanaf medio juni 2020 alleen gevaren worden met minder gasten dan waar de schepen voor ingericht zijn. Er werd te weinig geld verdient voor de regelmatige keuringen en het onderhoud van de schepen. Ook dekking voor kosten als aflossing van de scheepshypotheek en rente zijn vaak niet verdiend. Uit inventarisatie onder de Harlinger vloot blijkt dat de kostenplaatsen waar de ondernemers grote bedragen tekort komen erg verschillend zijn. Maar het beeld dat naar voren komt is duidelijk: iedereen zit heel erg moeilijk. De verliezen liggen tussen 50% en 90% omzetverlies.


De hele landelijke Bruine vloot heeft begin juli een manifestatie gehouden bij Pampus om aan de regering specifieke hulp voor de sector te vragen. De Bruine Vloot is internationaal gezien uniek, geen enkel land heeft een zo omvangrijke vloot aan (ongesubsidieerde!) historische zeilschepen. De vloot van Harlingen is met haar 70 schepen de grootste van Nederland.

Gelukkig heeft de overheid onze vraag om steun gehonoreerd en een speciaal noodfonds van 15 miljoen euro toegewezen aan de Bruine Vloot. Wij zijn nog in afwachting van hoe dit noodfonds verdeeld zal gaan worden.

Veel schepen konden in 2020 hun reeds verkochte zeilreizen niet waarmaken door de Corona maatregelen. Deze al verkochte zeilreizen zijn grootendeels omgezet in vouchers en zullen in 2021 worden gevaren, waardoor er over deze 2 jaren minder inkomsten binnen kunnen komen, terwijl de vastelasten wel betaald moeten worden. Het kan ook zo zijn dat deze vouchers alsnog terug betaald moeten worden, omdat ook volgend jaar wellicht niet met volle capaciteit gevaren mag worden. Maar het geld voor terugbetaling van vouchers is er bij sommige schepen niet meer. Omdat ook dit jaar veel vaste kosten doorliepen terwijl er te weinig inkomsten tegenover stonden.

De meeste banken hebben de aflossingen van de scheepshypotheken gepauzeerd voor een half jaar n.a.v. het 1e noodpakket. Maar vanaf het najaar 2020 moeten de scheepseigenaren hun hypotheek weer gaan aflossen, maar dit geld is dit jaar niet verdiend.

De schepen hebben te maken met tal van periodieke keuringen om de veiligheid aan boord te waarborgen. Deze keuringen en de kosten voor het onderhoud van de schepen zijn erg hoog. Een nieuwe mast kopen, plaatsen en certificeren kost al snel meer dan 15.000 euro en een stuk van de historische rompen vervangen voor nieuw staal kost zo maar 30.000 euro. Als een certificaat verloopt omdat de schipper het onderhoud niet meer kan betalen, mag het schip nooit meer varen en is het verloren voor eigenaar/schipper en vloot én voor de stad.